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龍の躍動感

一般の墨彩画教室では、竹、花など静的な植物がよく描かれますが、アートファシリテーターの大塚は敢えて、動的な「龍」を題材に取り上げました。

削用筆の中サイズの筆先だけで、龍の顔、胴体を描いていくのは困難そうに感じられますが、練習でコツさえつかめば意外にうまく描けます。 8/20のティーパーティーワークショップのサンプル(上の左絵)では、躍動感を存分に出すために、胴体も3次元的に描かれています。 横から見た龍であれば2次元的に描けばもう少し平易なのですが、画家は敢えて体をSの時にくねっている様子を遠近法で描くことで、胴体の奥行を描きたかったのです。

龍の顔については、目と鼻さえうまく描ければ、それらしく描けます。 当日は、和紙の上で何回も練習して、細い線で龍の顔や胴体の輪郭を描くことにお慣れて下さい。 もっと平易な龍をお描きになりたい方は、画家が上の右絵に示したような、真横から見た2次元的な龍に挑戦してみて下さい。

龍は空想上の生き物でありますから、あなただけが描く「あなたの心にある龍」を描くことを、思い存分に楽しんでください。

I would like to give you some suggestion about how to paint “Ryu” (oriental dragon) filled with a lot of vivid motion and presence.

In the first sumi-e paint & watercolor class, the artist usually teaches you how to paint static objects (such as bamboos, flowers).  However, our artist, Maria Otsuka dared to paint Ryu (oriental dragon)—dynamic object (shown as above left-side dragon) with everyone, especially non-Japanese people living in Japan.

It first seems difficult to depict the face and body of the Ryu only using the tip of the Japanese paint brush (without using brush body).  It takes some practice and time (half an hour or so) to get the subtle feeling of using tip of the Japanese paint brush freely on the Japanese paper–“washi”, but you will soon feel it interesting to do so once you’ve learned how to draw the thin line only using the point of brush.

Once you’ve learned how to visualize the eyes and nose of the Ryu with powerful presentation, you will be almost done in ink-painting the Ryu face.  Another challenge is to give the letter S-shape body with full feeling of lively motion.  If you still feel it difficult to master drawing the three-dimensional dynamic S-shape body line, the artist will then teach you how to depict the two-dimensional body seen from the side.  (shown as above right-side dragon)

Anyhow, Ryu is a creature in the fantasy and mythical realm.  So, please enjoy depicting the lively Ryu only you can imagine in your own heart.